Saturday 9 July 2016


LAMPU ISYARAT BERKELIP BILA PINTU DIBUKA 


Ada ciri keselamatan apabila signal light menyala apabila pintu dibuka. Ada  teringin nak pasang sendiri tapi tak tahu caranya. Diatasnya litar simple yang pernah saya buat. Cuma sambungkan aje dah jadi...

Mudahnya bunyi, camne nak cari wire signal tu ya...

timnul pula persoalan, boleh rosak sistem tak kalau feedback current terjah kat panel. pada pandangan saya, untuk keselamatan, kaji sistem kereta dulu.

Kalau sistem kereta lama, macam proron ke atau iswara, atau dengan kata lain kereta yang tak pakai elektronik, kita boleh terus sambung macam kata atas. Tapi kalau kereta ada sistem elektronik, baik kita tambah diod... untuk elakkan arus feedback (suap balik) ke sistem. Tambah diod tu selepas suis signal dan sebelum sambungan. nanti saya cerita kat ruangan lain.

Perlu ingat sambungan kat atas untuk sambungan yang alarm memang dah ada signal tersebut. Kalau nak sambung cara lain (bagi yang alarm tak ada signal tersebut), saya cerita lain kali.... tunggu kelapangan saya.

No comments:

Post a Comment